اختلال خواب در سالمندان

 

علت و عوارض اختلال خواب در سالمندان :

معمولا با افزایش سن اختلالات خواب یا بیخوابی های مکرر در افراد سالمند افزایش پیدا می‌کند.
جالب توجه اینکه اختلال خواب در سالمندانی  که در خانه سالمندان زندگی میکنند بیشتر از آن هایی هست که در منزل هستند.

 

انواع اختلال خواب در سالمندان :

۱_ اختلال خواب اولیه و ثانویه در سالمند:
اگر اختلال خواب دلیل خاصی نداشته باشه اولیه و اگر اختلال خواب علت خاص داشته باشد که باعث ایجاد آن شده باشد ثانویه می‌نامیم.

۲_اختلال خواب گذرا و مزمن سالمند :
 اختلال خواب سالمندان اگر کمتر از یک ماه طول بکشد گذرا می‌نامیم و اگر بیش از یک ماه ادامه پیدا کند و آزاردهنده شود مزمن می‌نامیم.

اختلال خواب به شکل های مختلف در سالمندان بروز میکند . ممکن است سالمند دیر بخواب برود یا مکرر بیدار شود و یا تکه تکه بخوابد ، صبح زود بیدار شود یا در طول روز دچار گیجی و چرت زدن باشد ، در کل زمان خواب عمیق سالمندان کم میشود . در این شرایط ریتم خواب مختل میشود

 

علت های بی خوابی مکرر در سالمندان :

۱_ مشکل تنفسی هنگام خواب
۲_حرکت دوره ای اندام ها
۳_عوارض مصرف برخی از داروها
۴_درد در ناحیه ای از بدن

چند توصیه برای داشتن خواب عمیق و آرام برای سالمندان :

۱_از مصرف خود سرانه دارو پرهیز کنید.
۲_از مصرف کافئین اجتناب کنید .
۳_هرگز سیگار نکشید.
۴_در مصرف مایعات به خصوص در عصر احتیاط کنید .
۵_قبل از خواب ، غذاهای سنگین مصرف نکنید.
۶_خواب نیمروزی را حذف کنید .
۷_حضور در نور آفتاب به خصوص در بعدازظهر و صبح زود ، خواب شب را تنظیم میکند .
۸_ورزش منظم ۳بار در هفته ، بهتر از قبل از خواب نباشد و به شدت نیز انجام نشود .
۹_ موقعیت اتاق خواب در داشتن  خواب آرام بسیار نقش دارد. اتاق خواب باید نور مناسب داشته باشد ، نه سرد باشد و نه گرم و سر وصدای زیاد نیز در آن شنیده نشود.
۱۰_ از مصرف قرص های خواب آور به صورت خودسرانه و مدت طولانی خودداری کنید.چون بعد از مدت طولانی این دارو ها باعث بی خوابی میشود و عوارض دارند.حداکثر مصرف داروهای خواب آور ۴ هفته میباشد نه بیشتر .
۱۱_ سالمندان جای خواب خود را به صورت مداوم تغییر ندهند .
۱۲_ فقط در صورتی که سالمند احساس خستگی مکند باید به رختخواب برود ، گاهی سالمندان در رختخوابشان غذا میخورند ، مطالعه میکنند یا با تلفن صحبت میکنند که این کار بسیار غلط است اگر سالمند ۲۰ دقیقه در رختخواب ماند و خوابش نبرد باید رختخواب خود را ترک کند.
۱۳_ سالمندان باید ساعت خواب مشخص داشته باشند ، صبح ها راس ساعت مشخص از خواب بیدار شوند به طوری که اگر شب هم دیر خوابشان برد باز هم صبح سر ساعت بیدار شوند
۱۴_سالمندان باید توجه داشته باشند اگر دردی در بدن دارند یا دچار بیماری مزمن هستند حتما باید تحت نظر پزشک باشند تا از این طریق اختلالات و مشکلات خواب آن ها کمتر شود.

به امید سلامتی و بهروزی  و داشتن خوابی عمیق و راحت  برای سالمندان عزیز

آسایش گستر حیات نو ارائه دهنده خدمات نگهداری از سالمند در منزل

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تماس با شرکت

آدرس دفتر شرکت :

کرج - گوهردشت فاز یک - خ سوم شرقی مجتمع بهارستان طبقه چهارم واحد 9

تلفن تماس :

026-34210315

026-34210316

026-34423779

09125134331

بازدید امروز28
بازدید دیروز39
بازدید هفته270
بازدید ماه329
بازدید کل2480281

شنبه, 16 آذر 1398

خدمات شرکت

خدمات شرکت